Iskolánk, a Gyömrői Weöres Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Budapest agglomerációjában található. Intézményünk három telephelyen működik, ezért az összehangolt működéshez elengedhetetlen telephelyeink különböző adottságainak figyelembevétele, a folyamatos kommunikáció. Környezeti nevelésünk egyik alapvető célja diákjainkban egy olyan szemléletmód kialakítása, mely képessé teszi őket arra, hogy aktív résztvevői lehessenek saját közösségük fenntarthatóvá alakításának és fenntartható módon való működtetésének. Célunk elősegíteni a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását, diákjaink váljanak képessé a környezet sajátosságainak, minőségi változásainak megismerésére és elemi szintű értékelésére.
A fenntarthatóság pedagógiáját szolgáló kiemelt tevékenységeink
A „jeles napokról”(autómentes világnap, nemzetközi gyaloglónap, állatok világnapja, víz világnapja, Föld napja, madarak és fák napja,) előadásokkal, műsorokkal, akciókkal, versenyek és kiállítások szervezésével emlékezünk meg. Minden ősszel egészséges életmód hetet tartunk, melybe a diákokon kívül a helyi közösséget is bevonjuk. A tanórán kívüli tevékenységek keretében (madarásztábor, Bagoly suli, öko szakkör) alakítjuk ki a biológiai sokféleség szemléletét. A természet tiszteletére, a természettel való összhang kialakítására a téli hónapok alatt folyó madárbarát tevékenység nyújt remek lehetőséget. A madáretetetéssel kapcsolatos tárgyi tudás átadásán túl a kreatív tevékenységre, takarékosságra és esztétikai nevelésre is kiváló alkalom nyílik a téma kapcsán például hulladék felhasználásával, madáretető készítése által. Rendszeresen látogatjuk a Tájházat és a Tőzeges-tavat. Kiemelt hangsúlyt fektetünk arra, hogy a tanulók ismerjék meg és legyenek büszkék városunk természeti szépségeire és kulturális értékeire. A 2015/2016-os tanév végén lezárult, két éven át tartó Erasmus+ program- Természet Őrei pályázat anyagi eszközökkel, valamint számos outdoor tevékenység megszervezésével segítette a tanulók környezeti és egészséges életmódra nevelését. A nemzetközi prokojekttalálkozók alakalmával számos, már külföldi iskolákban bevált jó gyakorlatot ismerhettek meg, és emelhettek át eszköztárukba pedagógusaink. A 2014/2015-ben lezárult egészségfejlesztési projektünk, a Tündérkert, az egészség birodalma munkacímet viselte. A projekt által iskolánk diákjai be tudtak kapcsolódni közvetlen környezetük értékeinek megőrzésébe, gyarapításába, többek között az iskolánk udvarainak felújítása, parkosítása, a konyhakertünk kialakítása által. A 2015/2016-os tanévben sikerrel pályáztunk az ” Égigérő tanterem”című projekt keretében, támogatott, minősített erdei iskola szolgáltatónál erdei iskola programban való részvételételre, amelyben 2. osztályos tanulóink részesültek. A program erősítette a diákok környezettudatosságát, növelte a Natura 2000 területek ismertségét. A jövőben hagyománnyá kívánjuk tenni az erdei iskola programot, lehetőséget teremtve más évfolyam tanulóinál is a környezeti nevelés színvonalának további emelésére, színesítésére. Iskolánk csatlakozott meghirdetett témahetekhez, projektekhez (HAPPY- hét, Fenntarthatóság- és környezettudatosság Témahete, Öveges Projekt) melyek során a gyerekek fogékonyságára építve, a szemléletváltás a legfőbb célkitűzésünk.
Tanulóink aktívan és eredményesen vesznek részt a városi, területi és országos szinten megrendezésre kerülő ökológiai témájú vetélkedőkön, képzőművészeti pályázatokon, vers- és prózamondó versenyeken, illetve sportrendezvényeken, (A teljesség igénye nélkül: OMSZ-
Forróbban, szárazabban csapadékosabban, Bolyai Természettudományi csapatverseny, Barangoló, Településismereti verseny, Én kis kertet kerteltem- országos rajzpályázat, Magyar Államkincstár- Mesterecset pályázat, Sétálóverseny).
Az újrahasznosítható hulladékok közül a papír- illetve műanyag hulladékot az egész év folyamán szelektíven gyűjtjük, évente egy alkalommal pedig papírgyűjtést szervezünk. Folyamatosan zajlik a veszélyes hulladékok közül a használt elemek, kis méretű akkumulátorok, feleslegessé vált mobiltelefonok, valamint további „e-kütyük” gyűjtése a PontVelem Program keretein belül. A 2013/2014-es tanévben a PET palackok folyamatos gyűjtését befejeztük. Évente egyszer, az állatok világnapján szervezett gyűjtő akciót követően, karitatív célokra ajánljuk fel a palackokból befolyt összeget az Árvácska Állatotthonnak, ezzel is elősegítve a tanulóink személyes tapasztalatszerzését az együttműködés, a környezeti konfliktusok közös kezelése és megoldása terén. A palackok helyett a 2015-ös tanévben a műanyag kupakokat kezdtük el gyűjteni. Elszállítását és értékesítését az SZM, tárolását, kezelését pedig iskolánk gondnoka vállalta magára. A tevékenység elindításaként diákjaink iskolánk egységeinek nevét rakták ki kupakokból az iskola udvarán. A 2016-os tanévben a tevékenység fenntartását elősegítve tanulóink táblajátékokat, nyomdákat, memóriajátékot készítettek „Gondold újra!” felhívásra. Az így elkészült játékok az ökosarokban folyamatosan elérhetőek a tanév folyamán, tanulóink így a mindennapokban személyesen is megtapasztalhatják az újrafelhasználás egy alternatíváját.
Az idei, 2016/2017-es tanévben munkacsoportunk megállapodott az önálló pénztár létrehozásában, melynek kezelésével intézményünk gazdasági dolgozóját bíztuk meg. A műanyag kupakból, és az őszi hónapokban megrendezésre kerülő gesztenyegyűjtésből befolyt összegekből üzemlátogatások utazási költségeit, délutáni rendezvényeink eszközszükségleteit, kiállítások szervezésének kiadásait kívánjuk fedezni.
Iskolánkban zajló ÖKO tevékenység megtekinthető, ide kattintva >> képekben is.