Angol kommunikáció tehetséggondozó csoport munkája –hatodik osztály

Tehetséggondozó munkánkat a TÁMOP 3.4.3 Tehetséggondozó pályázat keretében végezzük. 2010 óta aktívan közreműködök a „Tegyek, hogy jobb legyek” Akkreditált, Kiváló Tehetségpontunk csapatában. Az egyik ilyen tehetséggondozó műhely, az angol nyelvi kommunikációs csoportban a tanulók heti egy alkalommal a tanórai munkájukon kívül külön angol fejlesztő foglalkozáson vesznek részt. Cél a jobb, tartalmasabb kommunikációra törekvés, gazdagabb szókincs kialakítása, ez a feladat gond nélkül folyamatos fejlesztéssel valósul meg, játékos fejlesztés keretében.

A tanév elején a tanulók egyéni szintjének felmérése valamint a továbbfejleszthetőség irányának kijelölése, a gyermek erős és gyenge oldalának megállapítása volt a feladat. A felmérést figyelemteszttel, verbális memória felmérésévelés spontán verbális kommunikációval végeztem. A csoportba csak azok a tanulók jutottak be, akik a kritériumoknak megfelelő szinten teljesítették.

Célom főként az volt, hogy segítsem a tanulókat abban, hogy képesek legyenek egyszerűen kifejezni magukat. A tanult kommunikációs sémák alapján, az angol nyelv speciális szerkezeteinek segítségével fejezzék ki gondolataikat, arra koncentrálva, hogy ne akarják a magyarul, önmagukban megfogalmazott gondolatokat automatikusan adoptálni angolra, hanem spontán angol kommunikációra törekedjenek. Legyenek képesek rendszerben gondolkodni. Bátorítottam az információáramlást, a párbeszédek kezdeményezését és lebonyolítását.

Az idegen nyelvi kommunikáció alapja a fogalmak, gondolatok, érzések, tények és vélemények megértése, kifejezése és értelmezése, a társadalmi és kulturális tevékenységek megfelelő keretein belül, mivel olyan képességeket is igényel, mint például a közvetítés, más kultúrák megértése. A tehetséggondozó foglalkozásokon a kommunikáció elsajátítását segítő gyakorlatokat, játékokat kezdeményezek és vezetek, így, játékos módon, valamint az IKT eszközök segítségével könnyebben vonhatók be a gyerekek a társalgásba. Sok játékos feladatot, kitalálót, társasjátékotstb találtam ki számukra. Gondolkodás- és memóriafejlesztő feladatokkal javulnak a gyerekek képességei, fejlődik a koncentrációs képességük.A kommunikáció órákon gyakran nézünk meg lenémított filmet, amelyeket a gyerekeknek kommentálni kell, máskor a feladatuk eljátszani, vagy csak tömörítve elmesélni a tartalmat.

Németh Zoltánné

angol nyelvtanár