Rákóczi emlékezete
Digitális Témahét a Gyömrői Weöres Sándor Általános Iskolában
Az idei tanévben harmadik alkalommal vettem részt a Digitális Témahét országos programjában általános iskolai negyedik évfolyamos osztályommal II. Rákóczi Ferenc és a szabadságharc címmel. Célom ezzel, hogy keressem a megoldást a mai kor digitális változásaira a tanításban, illetve a témaválasztásommal pedig szerettem volna megismertetni tanítványaimat múltunk igazi nagy alakjával, Rákóczi fejedelemmel, akinek Gyömrőhöz is van kötődése.
Az iskola a mai gyerekek számára már nem jelenti a tudás megszerzésének fellegvárát. Az iskolai oktatásnak szembe kell néznie azzal a ténnyel, hogy a tudás a technika fejlődésének köszönhetően ma már könnyen elérhető bárki számára. Az viszont, hogy felkeltsük a tanulók érdeklődését a tudás, az ismeretek megszerzésére, hogy ez a folyamat, tevékenység örömet szerezzen számukra, egyénre „szabott” legyen és hogy ezt a tudást tudják alkalmazni a mindennapi életükben, az már a pedagógusok felelőssége és feladata.
Ez a feladat kihívást jelent számomra is, hisz az eddig alkalmazott módszerek már egyre kevésbé alkalmazhatóak az oktatásban. A technikai eszközök gyors fejlődése mellett fontos tényezővé vált, hogy a gyerekek eltérő képességrendszerrel érkeznek az iskolába. Napi gyakorlatomban tapasztalom, hogy a gyerekek figyelem- és koncentrációideje lerövidült, a „hallott” információt nem tudják megjegyezni és nem nagyon tudnak önállóan dolgozni. Viszont igénylik a gyors változásokat, minden információt meg akarnak osztani egymással és mindent gyorsan és párhuzamosan akarnak megtanulni és megvalósítani.
Nyilvánvalóvá vált tehát, hogy a hagyományos tanári szerepfelfogáson változtatni kell és a digitális eszközöket alkalmazni kell az oktatásban. De vajon hogyan és merre induljon a pedagógus? Ez még egy „kitaposatlan út”, nincsenek kidolgozott sémák és nehéz megjósolni a végeredményt is. Célnak látom, hogy a digitális eszközökkel támogatott tanítás és tanulás során a gyerekek kreatívabbak, önállóbbak és kommunikatívabbak legyenek.
A Digitális Témahét alatt ezért igyekeztem a technikai lehetőségeket kihasználva változatos feladatokat kitalálni a gyerekeknek, amit szemmel láthatóan nagyon élveztek. Ráhangolódásként, a téma előkészítéseként elmentünk a Nemzeti Múzeumba, ahol részt vettünk a Rákóczi zászlaja című múzeumfoglalkozáson. Köszönettel fogadtuk tanítványom nagypapájának, Palotai Sándornak könyvét is, Rákóczi és Gyömrő címmel, melyből nagyon sok információt tudtunk meg a gyömrői Rákóczi kultusz eseményeiről és a város élő hagyományápolásáról.
A projekthéten mindig Rákóczi és a szabadságharc történetei köré építve haladtunk a téma feldolgozásában. Volt otthoni felkészülést igénylő feladat, például információk gyűjtése II. Rákóczi Ferencről, melyet a OneNote online jegyzetelő alkalmazással osztottunk meg egymás között vagy Minecraft játék alkalmazásával korabeli vár építése. A LearningApps szolgáltatással tankockákat, a Word Arttal pedig szófelhőket készítettek a gyerekek. Feladatuk volt „bejárni” Gyömrőt és szelfit készíteni Rákóczival vagy a szabadságharccal kapcsolatos helyszíneken. Készítettek és játszottak is a Jigsaw puzzlekészítő alkalmazással, megismerkedtek a Quiver Vision kiterjesztett valóság lehetőségével és feladatokat kaptak QR kód olvasóval. Legnépszerűbb volt az ismeretek ellenőrzésére is alkalmas Kahoot program, mely lehetőséget adott közös játékra és versenyzésre is. Ének órákon megismerkedtek a tárogató hangszerrel, kuruckori népdalokat énekeltünk, testnevelés órán pedig olyan ügyességi játékokat játszottak, melyeket a kuruc gyerekek is játszhattak. Természetesen voltak hagyományos feladatok is, melyeket csoportmunkában végeztek, mint például korabeli zászlók tervezése vagy papírdobozokból várépítés. Munkájukat egyénileg és csoportban is folyamatosan értékeltem a ClassDojo program alkalmazásával.
Projekthetünk lezárásaként részt vettek a gyerekek egy csoportos versenyben, aminek a végén mindenki oklevelet kapott. Elmentünk a Mánya-rétre, a Rákóczi emlékműhöz, ahol felelevenítettük II. Rákóczi Ferenc 1705. július 3-án elmondott beszédét és elhelyeztük osztályunk koszorúját. A témahétről a Sway programot felhasználva készítettünk közösen egy képes dokumentumot, mely láthatóvá tette, hogy milyen sok lehetőség van a digitális eszközökkel megtámogatott projekfeladatokban.
Azt gondolom, hogy a modernitás és a technológia használata nem kell, hogy félelmet keltsen bennünk, hanem új lehetőségeket teremt az oktatásban és a pedagógusok számára is és élményszerűvé teszi a tudás átadását és ezáltal ápolni tudjuk a történelmi hagyományainkat is.
Zárásként álljon itt II. Rákóczi Ferenc gyömrői beszédének számomra meghatározó gondolata:
„Nem kívánok birodalmat, nem kincset tületek, s nem egyebet: az igaz bátor magyar szívet, hogy az magaméval összekapcsolván, veletek éljek és haljak!”
Bátorfiné Vízvári Ágnes
Gyömrői Weöres Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola