Magyar vizslával tanulnak az első osztályos tanulók
Weöres Sándor Általános Iskola Csokonai részlegében szeptembertől állandó vendég, Zafír a terápiás kutya.
Az 1/b osztályos tanulók meglepetten fogadták a különleges vendéget, de a gyerekekre jellemző lelkesedéssel örültek a kutyának. Ekkor még nem is tudták, hogy Zafír – egy kiképzett, vizsgával rendelkező terápiás kutya – hetente egyszer az olvasás órákon fog nekik segíteni. Kiderült, hogy a tanulók nyitottak a kutyával való foglalkozásokra. Akkora motivációt jelent számukra, hogy hétről hétre képesek egyre jobban és többet dolgozni. Sokkal aktívabbak és érdeklődőbbek lettek.
Ezeken a tanórákon a tananyag kerül feldolgozásra, csak kicsit eltérve a megszokottól. Ilyenkor a gyerekek nem a padban ülnek, hanem csoportokat alkotva a terem közepén. A kutya a tanító segítője, a gyerekek motivátora.
A tanóra kezdetekor a gyerekek üdvözlik a visszatérő vendéget. Zafír kiosztja a pacsikat, kialakítja a csapatokat, majd következnek a feladatok. Ő adja a feladatkártyákat, ő az, aki vakkantással jelzi, ha másnak kell folytatni az olvasást. A gyerekek megkérhetik, hogy hozzon nekik egy kártyát, amiről elolvashatják a szavakat. A verset is neki mondják, tanulják, hogy örömében körbe-körbe foroghasson.
Amióta közösen dolgozunk, észrevehető a gyerekeken az, hogy szívesen dolgoznak csoportban, nyugodtabbak, türelmesebbek, empatikusabbak, és nem utolsó sorban csökkent a szorongásuk, szívesen vesznek részt a közös illetve az egyéni feladatok megoldásában is. A legcsendesebb gyerek is határozottan tudja a kutyát a szék mögé ültetni. Ebben a szituációban még sosem tévesztették az előtte, mögötte, jobbra vagy balra fogalmakat.
Szeretnénk egész tanév alatt dolgozni Zafírral. Célunk, hogy az osztályunkat olyan gyerekek alkossák, akik nyitottak az újdonságokra, feltalálják magukat a megszokottól eltérő helyzetekben is, hisz a kutyával való órák magukban rejtik a váratlan szituációk lehetőségét. Ezeket csak úgy tudjuk gördülékenyen megoldani, ha kellő időt és energiát fordítunk a felkészülésre. Kiemelten fontos a tanító és a felvezető – a kutya gazdája, Boda-Mihály Nóra – közötti harmonikus együttműködés. Az eszközök az adott órára szabva készülnek el, hogy a gyermekek tanítása a lehető legeredményesebben történjen. A szervezett team munka hatékonyságában rejlik az állatasszisztált oktatás fejlesztési ereje. A kutyák pedagógiai érzékenysége sokszor az emberekét is felülmúlja. Magas fokú együttműködésre képesek, okot adnak a közeledésre, tompítják a stresszhelyzetet, nem ítélkeznek, és önzetlen szeretetet tudnak adni. A kutyaterápia alkalmas a hiperaktivitás, figyelem-, koncentrációs nehézség, viselkedési zavar, fáradékonyság, szorongás, lelki probléma enyhítésére, beszédfejlesztés, mozgásfejlesztés erősítésére.
A szülők szerint otthon „csillogó szemű gyerekek” mesélnek az óráinkról. Ha a tanulók élvezik a közös munkát, várják a közös órákat akkor a pedagógus elérte az egyik (talán legfontosabb) célját.
Sándor Edina